با آمدن نام جزیره کیش، اولین تصویری که در ذهنتان نقش می‌بندد تصویر پاساژها و مراکز خرید است، اما خوب است بدانید که پوشش‌های گیاهی کیش یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش به شمار می‌آیند. کهنسال‌ترین درخت انجیر معابد ایران در مجموعه‌ای با نام درخت سبز در این جزیره واقع شده است.

درخت لور

لور یا انجیر معابد درختی بومی در هند و جنوب شرق آسیاست، این درخت یکی از مقدس‌ترین درخت‌های جنوب کشور به شمار می‌آید که معمولا بومیان با بستن پارچه و گره به آن طلب مراد می‌کنند. درخت همیشه سبز لور، علاقه‌ای به ارتفاع گرفتن ندارد و با شاخه پراکنی و عظیم شدن تنه قدمت خود را به رخ می‌کشد.

علت زیبایی و منحصر به فرد بودن این درخت را می‌توان در رشد متفاوت تنه مشاهده کرد، بدین صورت که پس از مدتی برگ‌ها و شاخه‌های درخت از اطراف آن آویزان شده، به زمین رسیده و مجددا رشد می‌کنند و تنه‌ای تنومند را بوجود می‌آورند.

میوه نارنجی رنگ این درخت نیز رطب لور نامیده می‌شود و همزمان با فصل برداشت خرما بدست می‌آید. این رطب در بین مردم ساکن اطراف خلیج فارس و بخصوص اماراتی‌ها بسیار طرفدار دارد.

نحوه رشد اولیه این درخت نیز یکی دیگر از عجایب آن به شمار می‌آید بدین صورت که پرندگان با تغذیه از میوه این درخت، دانه‌های آن را با فضله‌های خود در بین سایر درختان پراکنده می‌کنند و در صورتی که این دانه‌ها به زمین برسند و امکان رشد و نمو داشته باشند، رشد کرده و با فرستادن ریشه‌هایشان به سمت زمین و پا گرفتن، درخت میزبان را در بر می‌گیرند و به مرور موجب خفگی درخت میزبان شده و جایگزین آن می‌شوند.

درخت سبز کیش

درخت انجیر معابد جزیره کیش که به علت سبزی دائم آن در مجموعه‌ای با نام درخت سبز واقع شده، گنجینه‌ای طبیعی و زیبا می‌باشد که عمر آن بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال برآورد شده است. در تنه‌های درخت می‌توانید انواع گره‌های رنگی را که مردم در قدیم برای مراد گرفتن و یا جذب انرژی‌های مثبت به آن بسته‌اند مشاهده کنید که البته در حال حاضر جهت جلوگیری از آسیب درخت بدور آن حصاری کشیده شده است.

مطالعات نشان می‌دهند که در زمان حکومت ایلخانی این درختان از هند و چین به جزیره کیش آورده شده‌اند که نشان از اهمیت آبادانی این جزیره در آن زمان‌ها دارد. برای رسیدن به این درخت می‌توانید در جزیره کیش و پس از حرکت از میدان المپیک به سمت میدان حریره رفته و درست پس از عبور از میدان، مجموعه درخت سبز را که محل نگهداری این درخت رویایی می‌باشد را مشاهده کنید. این درخت زیبا بدلیل نیاز فراوان به محیط گرم و شرجی در سایر مناطق جنوبی مانند قشم، بندرعباس و چابهار نیز به چشم می‌خورد.

امکانات تفریجی مجموعه درخت سبز کیش

در داخل این مجموعه سرسبز امکانات رفاهی متعددی برای گردشگران عزیز فراهم شده است. وجود آلاچیق و باربیکیو در مجموعه می تواند فرصتی برای دور کردن خستگی پس از خرید برایتان فراهم آورد. هم چنین می‌توانید از مسیر‌های پیاده روی پر گل این مجموعه نیز دیدن کنید، در بعضی از ایام سال نیز با نورپردازی‌های ویژه این مسیر‌ها زیباتر می‌شوند. در این مجموعه امکانات رفاهی نظیر نمازخانه و سرویس بهداشتی و رستوران نیز فراهم شده است. نکته جالب توجه این است که در تمام طول روز می‌توانید از این مکان بازدید داشته باشید و ساعات مشخصی برای آن تعیین نشده است.